Gdy już nasze CV jest gotowe i jesteśmy przekonani, że zawarliśmy w nim wszystko co chcieliśmy to przychodzi czas na to aby je zapisać. Niby trywialna czynność aczkolwiek możemy się tutaj sami wpędzić w pewną pułapkę. Czy bowiem myśleliśmy kiedyś nad tym jakie znaczenie format w jakim zapiszemy nasze CV?

Format CV jest istotny

Zazwyczaj większość edytorów tekstu czy też kreatorów po które możemy sięgać aby przygotować nasze CV powinna dawać nam możliwość wyboru w jakim formacie chcemy zapisać gotowy dokument. Bardzo często możemy nie przywiązywać do tego większej wagi skupiając się jedynie nad tym aby nasze CV zapisać w formacie, który będzie w stanie otworzyć rekruter rozpatrujący naszą aplikację.

Poprzez taką postawę sami zmniejszamy jednak swoje szanse w danym procesie rekrutacyjnym. Niestety samo otwarcie naszego CV to jeszcze nie wszystko bowiem dobrze byłoby gdyby rekruter zobaczył nasze w takiej postaci w jakiej my przygotowaliśmy. W praktyce niestety nie jest to takie oczywiste.

Jaki format wybrać dla CV?

Zanim więc nasze CV wyślemy gdziekolwiek to zastanówmy się nad tym jaki format będzie w tym przypadku najlepszy. Przede wszystkim przyjrzyjmy się na początek temu czym się różni klasyczny format doc czy docx od pdf kojarzonego zapewne przez wiele osób dla których jest oczywistym wyborem jeśli chodzi o zapisywanie swojego CV.

CV nadal zapisywane w doc i docx

Najczęściej wybierane formaty to DOC (ewentualnie DOCX) a także PDF. Formaty DOC i DOCX nie powinny w zasadzie dziwić bowiem wiele ludzi przygotowuje swoje CV w różnych wersjach edytora Microsoft Word.

Właśnie te różne wersje stanowią tutaj pewien problem bowiem ciężko jest założyć, że rekruter będzie miał akurat tą samą wersję Worda co my. W sytuacji gdy będzie korzystał z innej to istnieje spore ryzyko, że nasze CV niekoniecznie będzie na ekranie jego komputera wyglądać tak jak sobie zaplanowaliśmy.

Po prostu źle wyglądające CV z rozwalonym formatowaniem, z którego ciężko jest czasami nawet odczytać kluczowe informacje – z pewnością nie tak powinien wyglądać kontakt rekrutera z naszą kandydaturą.

Tak więc zapisywanie CV w doc czy docx jest jak najbardziej możliwe. Jednak z tej możliwości korzystajmy tylko do zapisywania wersji roboczej swojego dokumentu, na której w razie potrzeby możemy szybko dokonywać zmian. Akurat za sprawą zapisywania CV w tym formacie możemy bez większego problemu szybko je edytować i dostosować na potrzeby konkretnej rekrutacji.

Tak więc jako wersje edycyjne, na własny użytek jak najbardziej możemy wykorzystywać do zapisu CV formaty doc oraz docx. Jednak gdy mowa o wersji do wysyłki to zdecydowanie lepiej jest wybrać inny format.

CV w PDF – dlaczego warto CV zapisać jako PDF?

Za tym aby nasze CV zapisywać w formacie PDF zdecydowanie przemawia fakt, że mówimy tutaj o formacie pliku, w którym po zapisaniu dokument będzie się niemal zawsze prezentował tak samo.

Mówimy tutaj więc o sytuacji gdy bez względu na to w jakim programie zostanie otwarty i na jakim urządzeniu zostanie to zrobione to nasze CV będzie wyglądać dokładnie tak jak to sobie zaplanowaliśmy podczas jego tworzenia.

Dla niektórych zaletą jest również fakt, że zasadniczo PDF nie jest formatem ot tak edytowalnym a więc nie ma ryzyka dokonywania modyfikacji w naszych plikach. Oczywiście może być to poniekąd uciążliwe w sytuacji gdy chcielibyśmy dokonać choć drobnej modyfikacji w już gotowym dokumencie. Dlatego właśnie kopie swojego CV warto trzymać w formacie doc lub docx a gdy wprowadzimy konieczne zmiany to po prostu nową wersję zapisywać ponownie jako pdf.

Jak zapisać CV w formacie pdf?

Skoro wiemy, że pdf to w zasadzie najlepszy format w jakim możemy zapisać nasze CV to pojawia się pytania jak to zrobić. W końcu w standardzie nie każdy program wykorzystywany do tworzenia dokumentów daje nam możliwość zapisywania pliku w formacie pdf.

W niektórych programach CV jako pdf zapiszesz bez problemu

Tutaj wszystko zależy od tego w jakim programie napisaliśmy nasze CV. Jeśli wykorzystaliśmy Microsoft Word 2010 lub nowszy to w standardzie będziemy mieli możliwość zapisu naszego dokumentu w formacie pdf.

Mając odpowiednią wersję edytora Microsoft Word wystarczy w menu wybrać:

Plik -> Zapisz jako

Następnie wybieramy lokalizację gdzie chcemy zapisać nasz plik, podajemy jego nazwę a rozwijanej listy wskazujemy odpowiedni format, którym w tym wypadku będzie pdf.

Podobnie będzie wyglądała sytuacja w przypadku darmowego pakietu biurowego, który również jest chętnie wykorzystywany przez wiele osób a więc LibreOffice. Również w tym wypadku nasz edytor tekstu już w standardzie oferuje możliwość zapisania dokumentu w formacie PDF.

Jeśli więc korzystamy z LibreOffice to wystarczy wybrać w menu:

Plik -> Eksportuj jako PDF

Naszym oczom powinno się wtedy ukazać okno konfiguracji pliku wynikowego, w którym będziemy mieli do dyspozycji kilka opcji związanych z gotowym plikiem.

Co zrobić gdy dany edytor tekstu nie daje możliwości zapisania CV jako pdf?

Jeśli nasz edytor tekstu nie oferuje opcji zapisania naszego CV w formacie pdf to na szczęście nadal nie stoimy na straconej pozycji. Wystarczy tylko sięgnąć po wirtualną drukarkę, która da nam możliwość zapisu wybranego dokumentu do pliku właśnie w formacie pdf.

Choć mamy tutaj do czynienia z drukarką to jednak nie chodzi tutaj o taką klasyczną jaką powszechnie kojarzymy. Wirtualne drukarki dają nam nam możliwość “drukowania” do pliku a więc po prostu zapisywania naszego dokumentu w wybranym przez nas formacie.

W przypadku zapisu CV do formatu pdf możemy sięgnąć po jedno z popularniejszych rozwiązań tego typu a więc:

Bullzip PDF Printer

Po zainstalowaniu naszej wirtualnej drukarki wystarczy kliknąć Drukuj w dowolnym edytorze tekstu i na liście drukarek wybrać właśnie Bullzip PDF Printer. Gdy w takim przypadku klikniemy drukuj to po chwili zobaczymy okno, w którym możemy skonfigurować nasz dokument.

W ramach konfiguracji będziemy mieli możliwość zmiany pewnych ustawień związanych z gotowym plikiem a także określenia gdzie i pod jaką nazwą ma zostać zapisane nasze CV w formacie pdf.